divendres, 18 d’octubre del 2013

Reflexionant: Bones pràctiques amb TIC

En aquesta entrada us presento un breu anàlisi d'un projecte destinat a les bones pràctiques amb TIC per establir als centres educatius. És un anàlisi que he realitzat grupalment sobre l'article de Francisco Pavón Rabasco, anomenat "Buenas prácticas con TIC para establecer en los centros educativos, relaciones con los entornos". 

Aquest projecte que analitzem a continuació tracta del procés metodològic seguit per una professora per aconseguir un clima motivador adequat i participatiu per part dels alumnes, un treball de col·laboració entre el professorat i establir bones relacions amb els entorns dels alumnes i del centre, concretament amb les famílies.
El projecte en qüestió es duu a terme en un centre educatiu amb un nivell socioeconòmic mitjà-baix. En aquest context, molt poques famílies fan ús de les TIC, i els alumnes no disposen d'ordinadors a casa. El centre educatiu treballa amb les TIC des de fa anys, però el problema a solucionar amb aquest projecte és l'ús inadequat que es fa d'aquestes tecnologies.
Al llarg del projecte es pretén que es desenvolupin competències instrumentals tecnològiques, però a la mateixa vegada també es treballen competències interpersonals com per exemple la participació dels pares i dels alumnes, i el fet d'aprendre a debatre, aportar i prendre decisions en un ambient democràtic.
En el text ens mostra com la professora es troba amb algunes dificultats en el desenvolupament d'aquest projecte, entre les quals volem destacar: ensenyar al mateix temps que s'aprèn sobre l'ús de les eines tecnològiques i la mobilitat del professorat per participar. Creiem que és important ser conscient de les limitacions amb les quals et pots trobar en implantar un projecte d'aquestes característiques i no per això no continuar amb el desenvolupament d'aquest.
Com es comenta en el projecte, creiem que aquest és interessant perquè se sustenten en les eines tecnològiques com a suport per a la construcció de coneixement mitjançant el treball col·laboratiu.
A partir d'aquest projecte, s'ha millorat la situació educativa en relació a la participació activa dels alumnes a l'escola, i s'ha millorat la col·laboració entre docents i alumnes. cal destacar que sobretot a partir de la implementació d'aquest projecte s'ha incrementat la bona relació de la família amb el centre així com en l'entorn educatiu, alhora que han incorporat les noves tecnologies a la seva vida diària.
Per aquest motiu i, com a conclusió, considerem que aquest projecte ha estat un exemple a seguir en el disseny metodològic i en la posada en pràctica ja que ha permès construir un nou coneixement per part dels professionals a partir de les noves tecnologies. cal destacar que malgrat les dificultats exposades anteriorment, el projecte de bones pràctiques amb les noves tecnologies, va tenir un gran èxit i una bona acceptació per part de tota la comunitat educativa.
Destacar, no obstant això, que per aconseguir una bona pràctica amb les TIC és necessari que el professorat es senti motivat a innovar i aprendre, ja que qualsevol objecte tecnològic requereix un procés d'aprenentatge per poder treure el màxim partit d'aquest i per tant poder fer un bon ús tant a nivell individual com grupal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada